CORPORATE CODE OF CONDUCT AS AN ADVERTISING TEXT

Authors

  • Natalia D. Imeretinskaya St. Petersburg State Institute of Technology, Address: 26, Moskovsky pr., St. Petersburg, 190013, Russian Federation https://orcid.org/0009-0007-9404-7908

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu33.2024.116

Abstract

The article exposes a variety of linguistic means of conveying emotionality and expressiveness in Codes of Conduct. Originally, Codes of Conduct represented sets of rules or company guidelines, based on the antitrust legislation requirements. On basis of the pragmatic and textual analysis, performed on collected by means of continuous sampling linguistic material, we conclude, that in addition to informative and prescriptive functions, this type of regulatory documents more often than not contains features of an advertising text. The use of the techniques of emotional impact on the recipient to create a positive image of the company is increasingly becoming a common practice. Both persuasive (rational) and suggestive (emotional) influence tactics are actively applied. Persuasive tactics implement information about the company business principles, values, and aspirations as well as a reasoned explanation of why it is necessary to comply with the standards of the Code. Suggestive influence tactics offer a bright design of Code of Conduct brochures featuring flashy pictures, cryptographs, fancy fonts and bright colours. The linguistic means of creating the suggestive influence are emotionally coloured evaluative and elevated vocabulary, superlatives, and wide variety of tropes, e. g. metaphors, metonymic transfers, phraseological units, clichés and precedent texts. The Codes of Conduct also actively use advertising (imaginative) slogans. All of the above allow concluding that the advertising component is gradually becoming a style-forming element of the traditionally official business style type of documents.

Keywords:

advertising, advertising text, documentary linguistics, Code of Conduct, emotional impact

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Natalia D. Imeretinskaya, St. Petersburg State Institute of Technology, Address: 26, Moskovsky pr., St. Petersburg, 190013, Russian Federation

Candidate of Philological Sciences, Associate Professor of the Department of Foreign Languages, St. Petersburg State Institute of Technology

References

Источники иллюстративного материала

BASF Verhaltenskodex. URL: https://www.basf.com/global/de/who–we–are/organization/management/code–of–conduct.html (дата обращения: 18.12.2023).

Deutsche Post Verhaltenskodex. URL: https://group.dhl.com/content/dam/deutschepostdhl/de/media–center/responsibility/dpdhl–verhaltenskodex.pdf (дата обращения: 18.12.2023).

Karl Storz Verhaltenskodex. URL: https://www.karlstorz.com/cps/rde/xbcr/karlstorz_assets/ASSETS/3717448.pdf (дата обращения: 18.12.2023).

Lidl Unternehmensgrundsätze. URL: https://unternehmen.lidl.de/ueber–lidl/unternehmensgrundsaetze (дата обращения: 18.12.2023).

St. Pölten Verhaltenskodex. URL: https://www.st–poelten.at/images/Folder/Broschu_re_Verhaltenskodex.pdf (дата обращения: 18.12.2023).


Справочные материалы

Баженова Е.А. Интертекстуальность // Стилистический энциклопедический словарь русского языка. М.: Флинта, 2006. С. 104–108.

Кушнерук С.П. Документная лингвистика: учебное пособие. М.: Флинта, 2016. 256 с.

Сердобинцева Е.Н. Структура и язык рекламных текстов: учебное пособие. 2-е изд. М.: Флинта, 2014. 159 с.

Феофанов О.А. Реклама. Новые технологии в России. СПб.: Питер, 2000. 277 с.


Литература

Кара-Мурза Е.С. «Дивный новый мир» российской рекламы: социокультурные, стилистические и культурно-речевые аспекты // Словарь и культура русской речи: к 100-летию со дня рождения С. И. Ожегова. М.: Индрик, 2001. С. 164–186.

Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. М.: Изд-во ЛКИ, 2007. 264 с.

Кармин А.С. Психология рекламы. СПб.: ДНК, 2004. 509 с.

Кириллова Ю.Н. Экспрессивный потенциал метафоры в современных немецкоязычных текстах социальной рекламы // Мир науки, культуры, образования. 2016. No 6 (61). С. 408–411.

Король А.Н. Корпоративная (имиджевая реклама) как коммуникативный инструмент формирования имиджа и деловой репутации компании // Вестник Хабаровского университета экономики и права. 2017. No 4–5 (90– 91). С. 92–104.

Купина Н.А., Матвеева Т.В. Стилистика современного русского языка. 2-е изд. М.: Юрайт, 2015. 415 с.

Морозов А.Ю. Функциональная специфика рекламного текста // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Педагогика и психология. Филология и искусствоведение. 2009. Т. 11. No 4. С. 232–237.

Расницын В.Г. Корпоративный имидж в контексте бизнес-коммуникаций // Материалы конференции «Маркетинг, реклама и PR». 2002. URL: https://www.marketing.spb.ru/conf/2002-02-lbs/iabc.htm (дата обращения: 18.12.2023).

Телия В.Н. Русская фразеология. Семантический, прагматический и лингвокультурологический аспекты. М.: Языки русской культуры, 1996. 284 с.

Фещенко Л.Г. Структура рекламного текста. СПб.: Санкт-Петербургский институт печати, 2003. 232 с.

Шелестюк Е.В. Методологии исследования воздействия персуазивно-суггестивных текстов // Вестник Челябинского университета. Серия: Филология. Искусствоведение. 2008. No 3 (104). С. 142–152.

Golonka J. Werbung und Werte: Mittel ihrer Versprachlichung im Deutschen und im Polnischen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2009. 456 S.

Krieg-Holz U. Werbesprache // Sprache im kommunikativen, interaktiven und kulturellen Kontext. Band 3. Berlin: Walter de Gruyter, 2018. S. 295–320.

Schifko P. Die Werbetexte aus sprachwissenschaftlicher Sicht // Die Werbung. Handbuch der Kommunikations- und Werbewirtschaft. Band 2: Die Werbebotschaften, die Werbemittel und die Werbeträger. Landsberg am Lech: Verlag Moderne Industrie, 1982. S. 982–996.


References

Feshchenko L.G. Structure of advertising text. St. Petersburg, Sankt-Peterburgskii institut pechati Publ., 2003. 232 p. (In Russian)

Golonka J. Werbung und Werte: Mittel ihrer Versprachlichung im Deutschen und im Polnischen. Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2009. 456 S.

Kara-Murza E.S. Divine new world of Russian advertising: socio-cultural, stylistic and cultural and speech aspects. Slovar’ i kul’tura russkoi rechi: k 100-letiiu so dnia rozhdeniia S.I. Ozhegova. Moscow, Indrik Publ., 2001, pp. 164–186. (In Russian)

Karaulov Iu.N. Russian language and linguistic personality. 6th ed. Moscow, LKI Publ., 2007. 264 p. (In Russian)

Karmin A.S. Psychology of advertising. St. Petersburg, DNK Publ., 2004. 509 p. (In Russian)

Kirillova Y.N. Expressive potential of metaphor in modern German language texts of social advertising. Mir nauki, kultury, obrazovaniia, 2016, no. 6 (61), pp. 408–411. (In Russian)

Korol’ A.N. Corporate (image advertising) as a communicative tool for forming the image and business reputation of the company. Vestnik Khabarovskogo universiteta ekonomiki i prava, 2017, no. 4–5 (90–91), pp. 92–104 (In Russian)

Krieg-Holz U. Werbesprache. Sprache im kommunikativen, interaktiven und kulturellen Kontext. Band 3. Berlin, Walter de Gruyter, 2018. S. 295–320.

Kupina N.A., Matveeva T.V. Stylistics of the modern Russian language. 2nd ed. Moscow, Iurait Publ., 2015. 415 p. (In Russian)

Morozov A.Yu. Functional specificity of the advertising text. Izvestiia Samarskogo nauchnogo tsentra Rossiiskoi akademii nauk. Pedagogika i psikhologiia. Filologiia i iskusstvovedenie, 2009, vol. 11, no. 4, pp. 232–237. (In Russian)

Rasnitsyn V.G. Corporate image in the context of business communications. Materialy konferentsii “Marketing, reklama i PR”. 2002. URL: https://www.marketing.spb.ru/conf/2002-02-lbs/iabc.htm (accessed: 18.12.2023). (In Russian)

Schifko P. Die Werbetexte aus sprachwissenschaftlicher Sicht. Die Werbung. Handbuch der Kommunikations- und Werbewirtschaft. Vol.2: Die Werbebotschaften, die Werbemittel und die Werbeträger. Landsberg am Lech, Verlag Moderne Industrie, 1982, S. 982–996.

Shelestyuk E.V. Methodologies of research of the impact of persuasive suggestive texts. Vestnik Cheliabinskogo universiteta. Seriia: Filologiia. Iskusstvovedenie, 2008, no. 3 (104), pp. 142–152. (In Russian)

Telia V.N. Russian phraseology. Semantic, pragmatic and linguocultural aspects. Moscow, Iazyki Russkoi Kul’tury Publ., 1996. 284 p. (In Russian)

Published

2025-03-25

How to Cite

Imeretinskaya, N. D. (2025). CORPORATE CODE OF CONDUCT AS AN ADVERTISING TEXT. German Philology at the St Petersburg State University , 14, 312–327. https://doi.org/10.21638/spbu33.2024.116

Issue

Section

II. GERMAN MULTILEVEL UNITS IN TEXT AND DISCOURSE