THE SYNTAX OF GERMAN PRIVATE EPISTOLARY WRITING OF THE 18TH CENTURY (Based on Musicians’ Letters)

Authors

  • Albina V. Boyarkina St Petersburg State University, 7–9, Universitetskaya nab., St Petersburg, 199034, Russia

Abstract

Based on the important remarks of V.G.Admoni about the German syntax of the 18th century, the author of the article analyzes the epistolary texts of this period and comes to the conclusion that almost all Admoni’s assumptions find their confirmation in the letters. German private epistolary writing of the 18th century is a complex phenomenon. On the one hand, a rigid epistolary structure is in place, postulated by the manuals of letter writing and requiring a regulated compositional structure, a meaningful composition and strict observance of the titular rules for each letter type. However, on the other hand, there are new stylistic guidelines proclaimed by Ch. F.Gellert in the middle of the 18th century, advocating simplicity and freedom in the epistolary text while calling for proximity to the colloquial style, which is natural for the informal sphere of communication. German letters of the 18th century are not a homogeneous phenomenon in terms of their language. An analysis of the letters of musicians (in particular, W.A. and L.Mozart) proves that, at the syntax level of the epistolary discourse, the trend towards the convergence of the written form of the literary language and the spoken language, mentioned by W.G.Admoni.

Keywords:

V.G.Admoni, syntax, German language, private letter, manual of letter writing, epistolary texts of German musicians, Leopold Mozart, Wolfgang Amadeus Mozart

Downloads

Download data is not yet available.

References

Источники иллюстративного материала

I. Бояркина А.В. Отец гения: письма Леопольда Моцарта из первого путешествия в Италию // Научный вестник Московской консерватории. 2019. № 1 (36). С. 47–73.

II. Иванов Н. Полный всеобщий письмовник, примененный ко всем классам общества: собрание практических примеров служащих к изящному изложению писем на все случаи общественной жизни. М.: Тип. Александра Семина, 1853. 568 c.

III. Моцарт В.А. Полн. собр. писем. М.: Международные отношения, 2006. 538 с.

IV. Наставление, как сочинять и писать всякие письма к разным особам, с приобщением примеров из разных авторов: в 2 ч. М.: [Х.Л.Вевер]; При Имп. Моск. ун-те, 1773. I

V. [Новиков И. (?)]. Всеобщий секретарь, или Новый и полный письмовник, содержащий в себе письма: известительныя, совет подающия, обличительныя, повелительныя, просительныя, рекомендательныя, представляющия услугу, жалобу содержащия, выговорныя, извинительныя, содружественныя, поздравительныя, утешительныя, благодарительныя, издевочныя, любовныя, нравоучительныя и коммерческия, с присовокуплением: контрактов, записей, свидетельств, верющих писем, форм векселей, таблицы о процентах, расписок, пашпортов, наставлений, приказов, разных объявлений и прозьб, принадлежащих до присудственных мест, и духовных завещаний: в 2 ч. или 5 отделениях. 2-е изд., испр. и умнож. / издал И.Н.М.: Унив. тип., у Ридигера и Клаудия, 1796.

VI. Claudius G.C. Allgemeiner Briefsteller: nebst einer kurzen Anweisung zu den nöthigsten schriftlichen Aufsätzen für das gemeine bürgerliche Geschäftsleben;

ein Handbuch zum Selbstunterricht für die mittlern und niedern Stände. Leipzig: Fleischhauer, 1808. 622 S.

VII. Gellert Ch. F. Briefe, nebst einer praktischen Abhandlung von dem guten Geschmacke in Briefen. Leipzig: Wendler, 1751. 304 S.

VIII. Haydn J. Gesammelte Briefe und Aufzeichnungen / hrsg. und erläutert von D.Bartha. Kassel: Bärenreiter, 1965. 599 S.

IX. Mozart W.A., Mozart L. Briefe und Aufzeichnungen: Gesamtausgabe: in 8 Bdn. / hrsg. von der Internationalen Stiftung Mozarteum Salzburg; gesammelt von W.A.Bauer, O.E.Deutsch; auf Grund deren Vorarbeiten erläutetert von J.H.Eibl. München; Kassel: DTV Deutscher Taschenbuch Verlag; Bärenreiter, 2005.

Литература

Адмони В.Г. Исторический синтаксис немецкого языка. М.: Высшая школа, 1963. 335 с.

Белунова Н.И. Дружеские письма творческой интеллигенции конца XIX — начала XX в. (жанр и текст писем). СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2000. 140 с.

Бирр-Цуркан Л.Ф. Этикетность как жанровая особенность эпистолярных текстов // Немецкая филология в Санкт-Петербургском университете. Вып. 9: Типология речевых жанров. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2019. С. 9–25.

Бояркина А.В. Графостилистический облик писем В.А.Моцарта как проблема перевода // Материалы секции XL Международной филологической конференции «Музыка, текст, перевод». СПб.: Филол. фак. С.-Петерб. гос. ун-та, 2012. С. 11–14.

Кабанова Т.Н. Эпистолярный текст частной переписки в аспекте теории речевого общения (на материале рукописных и опубликованных текстов XX в.): автореф. дис. … канд. филол. наук / Челяб. гос. пед. ун-т. Челябинск, 2004. 24 с.

Ковалева Н.А. Русское частное письмо XIX в.: Коммуникация. Жанр. Речевая структура. М.: СпортАкадемПресс, 2001. 284 с.

Курганов Н.Г. Российская универсальная грамматика, или Всеобщее писмословие, предлагающее легчайший способ основательнаго учения русскому языку, с седмью присовокуплениями разных учебных и полезнозабавных вещей. СПб.: [б. и.], 1769. 424 с.

Сулейманова М.А. Специфика элитарной языковой личности в эпистолярном диалоге: М.Цветаева и Б.Пастернак: автореф. дис. … канд. филол. наук. / Дагестан. гос. пед. ун-т. Махачкала, 2009. 24 с.

Подъяпольская О.Ю. Типология адресованности в текстах эпистолярного жанра: автореф. дис. … канд. филол. наук / Челяб. гос. ун-т. Челябинск, 2004. 22 с.

Nickisch R.M.G. Die Stilprinzipien in den deutschen Briefstellern des 17. und 18. Jahrhunderts. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1969. 308 S.

References

Admoni V.G. Historical Syntax of the German Language. Moscow, Vysshaia shkola Publ., 1963, 335 p. (In Russian)

Belunova N.I. Friendly Letters of Creative Intellectuals of the Late 19th — Early 20th Centuries (Genre and Text of Letters). St. Petersburg, Izd-vo S.-Peterb. un-ta Publ., 2000, 140 p. (In Russian)

Birr-Tsurkan L. F. Etiquette as a Genre Feature of Epistolary Texts. Nemetskaia filologiia v Sankt-Peterburgskom universitete, issue 9: Tipologiia rechevykh zhanrov. St. Petersburg, Izd-vo S.-Peterb. un-ta Publ., 2019, pp. 9–25. (In Russian)

Boyarkina A.V. The Graphostilistic Look of Wolfgang Amadeus Mozart’s Letters as a Translation Problem. Materialy sektsii XL Mezhdunarodnoi filologicheskoi konferentsii «Muzyka, tekst, perevod». St. Petersburg, Filol. fak. S.-Peterb. gos. un-ta Publ., 2012, pp. 11–14. (In Russian)

Kabanova T.N. The Epistolary Text of Private Correspondence in Terms of Speech Theory (on the Material of Handwritten and Published Texts of the 20th Century): Autoref. of Diss. of Cand. of the Philology, Cheliabinsk State Pedagogical University. Cheliabinsk, 2004, 24 p. (In Russian)

Kovaleva N.A. Russian Private Letter of the 19th Century: Communication. Genre. Speech Structure. Moscow, SportAkademPress Publ., 2001, 284 p. (In Russian)

Kurganov N.G. Russian Universal Grammar, or General Letterology, Which Offers the Easiest Way to Teach the Russian Language, with Seven Different Educational and Fun Things to Add to It. St. Petersburg, [s. publ.], 1769, 424 p. (In Russian)

Suleimanova M.A. The Specifics of an Elitist Linguistic Personality in an Epistolary Dialogue: M.Tsvetaeva and B.Pasternak: Autoref. of Diss. of Cand. of the Philology, Dagestan State Pedagogical University. Makhachkala, 2009. 24 p. (In Russian)

Pod”iapol’skaia O. Iu. Typology of Addressing in the Texts of the Epistolary Genre: Autoref. of Diss. of Cand. of the Philology, Cheliabinsk State Pedagogical University. Cheliabinsk, 2004, 22 p. (In Russian)

Nickisch R.M.G. Die Stilprinzipien in den deutschen Briefstellern des 17. und 18. Jahrhunderts. Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht, 1969, 308 p.

Published

2022-08-01

How to Cite

Boyarkina, A. V. (2022). THE SYNTAX OF GERMAN PRIVATE EPISTOLARY WRITING OF THE 18TH CENTURY (Based on Musicians’ Letters). German Philology at the St Petersburg State University , 10, 153–168. Retrieved from https://germanphilology.spbu.ru/article/view/14088

Issue

Section

TEXT TYPES AND TEXT CATEGORIES IN DIAHRONY AND SYNCHRONY