SEMANTIC-PRAGMATIC CATEGORY OF POLITENESS IN THE DISCOURSE PRACTICE OF INTERVIEW MEDIA TEXTS

Authors

  • Olga I. Tayupova Ufa University of Science and Technology, Address: 32, ul. Zaki Validi, Ufa, 450076, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21638/spbu33.2023.124

Abstract

The article is devoted to the study of the semantic-pragmatic specifics and the role of the category of politeness in the German printed media discourse. The relevance of this work is due to the lack of knowledge of the language means of representing the category of politeness of the speech behavior of communicants, which in their totality contribute to increasing the effectiveness of interpersonal media communication and preventing not only conflict, but also awkward situations in relation to dialogic media texts in the perspective of their discursive practice. Also, the significance of this study is due to the appeal to the study of politeness in the dialogical texts of magazine interviews that are actively published in the media, which contribute to the rapid andsuccessful transmission of timely information, improve communication efficiency and achieve the desired pragmatic impact on addressees. Special attention is paid to culturally specific parameters, which are based on the cultural values of Germany and its national and cultural characteristics, in particular, the attitude towards communication. Сommunicants, and above all, journalists, choose the appropriate and, if possible, the most appropriate language means in a particular situation of speech communication. Undoubted markers of positive politeness in the discursive practice of media texts of German interviews are a polite address to the interviewee (Herr, Frau), polite third person pronoun Sie, conjunctive, modal particles (mal, nur, fast, vielleicht, gern), verb danken, combination besten (vielen) Dank, nouns Verzeihung, Entschuldigung.

Keywords:

politeness category, the norm of the text, verbal markers of politeness, German media interviews

Downloads

Download data is not yet available.
 

Author Biography

Olga I. Tayupova, Ufa University of Science and Technology, Address: 32, ul. Zaki Validi, Ufa, 450076, Russian Federation

Professor of German and French Department, Ufa University of Science and Technology,
Doctor of Philological Sciences.

References

Литература

Бычковская Н. В. Синтактико-прагматическая вариативность в текстахинтервью // Вестник Башкирского университета. 2015. Т. 20, № 3. С. 981–984.

Власян Г. Р. Реализация стратегий позитивной вежливости в разговорном диалоге // Вестник Челябинского государственного университета. Филология. 2015. № 27 (382). С. 50–54.

Власян Г. Р., Кожухова И. В. Глобализация, коммуникативное поведение и вежливость // Политическая лингвистика. 2018. № 5 (71). С. 111–115.

Добросклонская Т. Г. Прикладные аспекты медиалингвистических иссле- дований // Медиалингвистика. 2015. Вып. 4. С. 18–22.

Иванова Т. К. Средства экспрессии в политическом медиадискурсе и опасность их использования // Journal Of Russian Studies. Российские ис- следования. 2021. Т. 2, № 2. С. 106–113.

Ларина Т. В. Категория вежливости и стиль коммуникации: сопоставле-ние английских и русских лингвокультурных традиций. М.: Языки славян- ских культур, 2009. 512 с.

Лохэр М., Ларина Т. В. Введение в исследование вежливости и невежли- вости в глобальном контексте // Russian Journal of Linguistics. 2019. Вып. 23 № 4. С. 873–903.

Лукина М. М. Технология интервью. М.: Аспект Пресс, 2012. 192 c. URL: https://www.iprbookshop.ru/56994.html (дата обращения: 06.01.2023).

Прокофьев Г. В. Категория интердискурсивности как средство организации медиадискурса // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2013. № 5 (133). С. 77–79.

Рогова К. А. Устная речь в текстах печатных СМИ // Медиалингвистика. 2018. Т. 5, № 3. С. 346–353.

Солганик Г. Я., Дроняева Т. С. Стилистика и культура речи русского язы- ка. М.: ИЦ «Академия», 2012. 256 с.

Таюпова О. И. Норма диалогического медиатекста в ракурсе теории вежливости // Вестник Башкирского университета. 2020. Т. 25, № 2. С. 407–412. https://doi.org/ 10.33184/bulletin-bsu-2020-2.30

Таюпова О. И. Прагмалингвистический потенциал заголовков в современных публицистических текстах // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2015. № 4. С. 21–26.

Томчин А. Б. О чем думают немцы: 1228 фактов от Фауста до Октоберфе-ста. Минск: Рипол-Классик, 2019. 496 с.

Формановская Н. И. Речевой этикет и культура общения. М.: Высшая школа, 2008. 156 с.

Формановская Н. И. Русский и немецкий речевой этикет: сходства и раз- личия. М.: Высшая школа, 2010. 119 с.

Шабан А. К., Хомутова Т. Н. Семантика понятия «вежливость» в различ- ных лингвокультурах: универсальное и культурно-специфическое // Научный результат. Вопросы теоретической и прикладной лингвистики. 2019. Т. 5, вып. 1. C. 85–95. https://doi.org /10.18413/2313-8912-2019-5-1-0-8

Ярыгина Т. А. Средства выражения вежливости в современном немецком языке // Лингвистика и лингводидактика. Орехово-Зуево: Гос. гумани- тар.-технол. ун-т, 2020. С. 197–200.

Brown P., Lewinson S. Politeness: Some Universals in Language. Usage Cambridge:

Cambridge University Press, 1987. 345 p.

Dallapiazza M. R., Schümann A., Blüggel B. Tangram 2 A: Deutsch als Fremdsprache. Köln: Max Hueber Verlag, 2015. 114 S.

Deppermann, A. Interview als Text vs. Interview als Interaktion // FQS Forum: Qualitative social research. 2013. Vol. 14, № 3. https://doi.org/10.17169/fqs- 14.3.2064

Jesan I., Kovtunova E. Spitznamen deutscher Politiker im Mediendiskurs // Kommunikative Praktiken in sozialen Kontexten. Münster; Berlin; London: LIT-Verlag. 2019. S. 69–86.

Grammatik der deutschen Sprache (GDS) / Hrsg. von G. Zifonun, L. Hoffmann, B. Strecker. In 3 Bänden. Bd. 3. Berlin; New York: Walter de Gruyter, 1997. S. 2233–2358.

Locher M., Watts R. Relational work and impoliteness: Negotiauting norms of linguistic behaviour // D. Bousfield, M. A. Locher (eds). Impoliteness in Language. Studies on its Interplay with Power in Theory and Practice. Berlin: Mounton de Gruyter, 2008, рр. 77–99.

Maye H. O. Interview und schriftliche Befragung. Grundlagen und Methoden empirischer Sozialforschung. 6. Aufl. München: Oldenbourg Wissenschaftsverlag, 2013. 223 S.

Stepykin N. I. Politeness, courtesy, civility: Mapping associative fields // Journal of Language and Literature. 2014. Nr. 5 (4). P. 243–247. https://doi.org/10.7813/ jll.2014/5-4/52

Perrin D. Medienlinguistik. 3., aktualisierte Aufl. Konstanz; München: UVK Verlagsgesellschaft, 2015. 259 S.

Tayupova O., Stepykin N. Norm And Uzus In The Theory Of Media Discourse // European Proceedings of Social & Behavioural Sciences (EpSBS) conferencе proceedings, 2020. Vol. 86. WUT 2020. P. 1360–1366. https://doi.org /10.15405/epsbs.2020.08.157

References

Brown P., Lewinson S. Politeness: Some Universals in Language. Usage Cambridge, Cambridge University Press, 1987, 345 p.

Bychkovskaya N. V. Syntactic and pragmatic variability in interview texts. VestnikBashkirskogo universiteta, 2015. Vol. 20, no. 3, pp. 981–984. (In Russian)

Dallapiazza M. R., Schümann A., Blüggel B. Tangram 2 A: Deutsch als Fremdsprache. Köln, Max Hueber Verlag, 2015, 114 p.

Deppermann A. Interview als Text vs. Interview als Interaktion. FQS Forum: ьQualitative social research, 2013, vol. 14, no. 3. https:/doi.org/10.17169/fqs-14.3.2064

Dobrosklonskaya T. G. Applied aspects of medialinguistic research. Media

Linguistics, 2015, no. 4, pp. 18–22. (In Russian)

Formanovskaya N. I. Speech etiquette and communication culture. Moscow, Vysshaia shkola Publ., 2008, 156 p. (In Russian)

Formanovskaya N. I. Russian and German speech etiquette: similarities and differences. Moscow, Vysshaya shkola Publ., 2010, 119 p. (In Russian) Grammatik der deutschen Sprache (GDS), Hrsg. von G. Zifonun, L. Hoffmann, B. Strecker. In 3 Banden. Bd. 3. Berlin; New York, Walter de Gruyter, 1997, S. 2233–2358.

Ivanova T. K. Means of expression in political media discourse and the danger of their use. Journal Of Russian Studies. Russian studies, 2021, vol. 2, no. 2, pp. 106–113. (In Russian)

Jesan I., Kovtunova E. Spitznamen deutscher Politiker im Mediendiskurs. Kommunikative Praktiken in sozialen Kontexten. Münster, Berlin, London LIT-Verlag, 2019, S. 69–86.

Larina T. V. Category of politeness and style of communication: comparison of English and Russian linguistic and cultural traditions. Moscow, Iаzyki slavianskikh kul’tur Publ., 2009, 512 р. (In Russian)

Loher M., Larina T. V. Introduction to the study of politeness and impoliteness in a global context. Russian Journal of Linguistics, 2019, iss. 23, no. 4, pp. 873–903. (In Russian)

Locher M., Watts R. Relational work and impoliteness: Negotiauting norms of linguistic behaviour, D. Bousfield, M. A. Locher (eds). Impoliteness in Language. Studies on its Interplay with Power in Theory and Practice. Berlin, Mounton de Gruyter, 2008, рр. 77–99.

Lukina M. M. Interview technology. Moscow, Aspect Press Publ., 2012, 192 p. Available at: https://www.iprbookshop.ru/56994.html (accessed: 01.06.2023). (In Russian)

Maye H. O. Interview und schriftliche Befragung. Grundlagen und Methodenempirischer Sozialforschung. 6. Aufl. München, Oldenbourg Wissenschaftsverlag, 2013, 223 S.

Perrin D. Medienlinguistik. 3., aktualisierte Aufl. Konstanz; München, UVK Verlagsgesellschaft, 2015, 259 S.

Prokofiev G. V. The category of interdiscursivity as a means of organizing media discourse. Bulletin of the Tomsk State Pedagogical University, 2013, no. 5 (133), pp. 77–79. (In Russian)

Rogova K. A. Oral speech in printed media texts. Medialingvistika, 2018, vol. 5, no. 3, pp. 346–353. (In Russian)

Stepykin N. I. Politeness, courtesy, civility: Mapping associative fields. Journal of Language and Literature, 2014, no. 5 (4), pp. 243–247. https://doi.org/10.7813/jll.2014/5-4/52

Shaban A. K., Khomutova T. N. The semantics of the concept of “politeness” in various linguistic cultures: Universal and culturally specific. Scientific result. Issues of theoretical and applied linguistics, 2019, vol. 5, no. 1, pp. 105–112. https://doi. org/10.18413/2313-8912-2019-5-1-0-8 (In Russian)

Solganik G. Ya., Dronyaeva T. S. The stylist and the culture of speech of the Russian language. Moscow, Informatsionnyi tsentr “Academiia” Publ., 2012, 256 p. (In Russian)

Tayupova O. I. The norm of the dialogic media text from the perspective of the theory of politeness. Vestnik Bashkirskogo universiteta, 2020, vol. 25, no. 2, pp. 407–412. https://doi.org/ 10.33184/bulletin-bsu-2020-2.30 (In Russian)

Tayupova O., Stepykin N. Norm and Uzus in the Theory of Media Discourse. European Proceedings of Social & Behavioural Sciences (EpSBS) conference proceedings, 2020, vol. 86, WUT 2020, pp. 1360–1366. https://doi.org/10.15405/ epsbs.2020.08.157

Tayupova O. I. Pragmalinguistic potential of headings in modern journalistic texts. Vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriia: Iazykovaia i polikul’turnaia kommunikatsiia. 2015, no. 4, pp. 21–26. (In Russian)

Tomchin A. B. What the Germans Think: 1228 Facts from Faust to Oktoberfest. Minsk, Ripol-Кlassic Publ., 2019, 496 p. (In Russian)

Yarygina T. A. Means of expressing politeness in modern German. Linguistics and linguodidactics. Orekhovo-Zuevo, Gosudarstvennyi gumanitarno-tekhnologicheskii universitet Publ., 2020, pp. 197–200. (In Russian)

Vlasyan G. R. Implementation of positive politeness strategies in conversational dialogue. Vestnik Cheliabinskogo gosudarstvennogo universiteta. Filologiia. 2015, no. 27 (382), pp. 50–54. (In Russian)

Vlasyan G. R., Kozhukhova I. V. Globalization, communicative behavior and politeness. Politicheskaia lingvistika, 2018, 5 (71), pp. 111–115. (In Russian)

Published

2024-06-12

How to Cite

Tayupova, O. I. (2024). SEMANTIC-PRAGMATIC CATEGORY OF POLITENESS IN THE DISCOURSE PRACTICE OF INTERVIEW MEDIA TEXTS. German Philology at the St Petersburg State University , 13, 428–443. https://doi.org/10.21638/spbu33.2023.124

Issue

Section

IV. ТНЕ CATEGORY OF POLITENESS IN ТНЕ PRAGMATIC AND LINGUODISCURSIVE ASPECTS